1200 16V Ecotec in C-Kadett (toch doorgezet)

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Gsmits »

Nogmaals geen dank hoor ernst, als je nog wat nodig hebt hoor ik het wel
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Het bakje is er, en het past ! ........... bijna, dwz. als ik het vliegwiel maar van het blok af laat, dan past de bak perfect, dus het boutenpatroon is goed, en het bakje schakeld zo te voelen ook als een warm mes door zachte boter.
Dus de bak maar ff zonder vliegwiel aan de motor geschroeft, en eens goed bekeken, de hartlijn waar de startmotor hoort te zitten verschilt dus ook met de hartlijn van de bak. (zie foto's)
Kleiner vliegwiel is geen optie want dan komt de startmotor in het blok te liggen.
In de haast had ik het bakje er al aan geschroeft toen ik foto's ging maken dus heb ik helaas nog geen foto van de aanbouwkant van de bak, want die is dubbel, maar om er zomaaar de zaag in te zetten vind ik nog iets te vroeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Tijs schreef:een 1.3 bakje houd zoon 1.2 16v wel hoor. kwa vermogen ligt dat niet zo ver uit elkaar.
het is volgens mij wel gewoon een 4bak, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit een in het wild heb gezien.
(poosje terug heeft er wel een 1.3 manta op het opel-forum te koop gestaan meen ik)
Is idd een 4 bak, en het blokje waar hij eerst aan hing (1300 OHC) is 75 pk, 1.2 16V standaard ook.
Ik denk dat 100 pk er ook nog wel door heen gaat zonder problemen, ja ik weet het het gaat meer om het koppel dan om de pk's.
Zit vast nog wel wat marge in, en is ook wat zwaarder/steviger (groter) dan een 1200 ohv bakje.
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie : Versnellingsbak minimaal uitdraaien tot het (lichter gemaakte) vliegwiel past
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door daddy's ride »

Tijs schreef:dan issie de enige in de 16v klasse....
je kunt ook gewoon je 8v proberen sneller te maken....
Ik heb ooit eens wat gelezen over een man die een kawasaki 16v kop op zijn 1200 gezet had. Zal ongetwijfeld ook een hoop werk zijn, maar ook leuk. Liep als ik me het goed herinner 9800 toeren :D



Maar mooi project, ben benieuwd of het gaat lukken (maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook" :D )
Uniek :shock:
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Dank je wel, ja het vertrouwen dat het gaat lukken wordt steeds groter, en het geleidelijk onderdelen scoren is ook erg leuk, omdat ik er geen haast mee heb.
Ik heb inmiddels meer onderdelen dan tijd, dus kan het verzamelen rustig aan, en dat scheelt financieel hé.
En toehappen als ik iets interessants zie.
Morgen wil ik het spulleke 's ff naast de kadett leggen en wat gaan meten, om te kijken hoe het uitkomt.

Klopt, het unieke, en ik heb al veel mensen gevraagd, maar niemand heeft het ooit gezien of gemaakt, dat vind ik leuk, en natuurlijk de PK / gewichtverhouding gaat er hopenlijk ook iets op vooruit, al is de versnellingsbak wel ietsje zwaarder dan de 1200 bak vermoedt ik.
Laatst gewijzigd door erny70 op di aug 24, 2010 9:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door daddy's ride »

Het geen haast hebben scheelt financieel enorm.... zo heb ik eigenlijk al mijn speciale onderdelen voor normale prijzen gevonden. Maar nogmaals: succes, ben net zo benieuwd als jij zelf :D
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Vanmiddeg ff een bokje omgebouwd om het blokje aan te hangen, is goed gelukt
Afbeelding
Tijdens het monteren van het blok aan de bok, kwam ik er achter dat het carter niet past boven de vooras en het verzetten van de oliebak moet ik laten doen door iemand die aluminium kan lassen, dat is nog een speciaal klusje ook, want het carter is tevens ook aanbouwvlak voor de versnellingsbak, het is dus zaak dat het aanbouwvlak in lijn blijft staan.
De versnellingsbak heb ik ook ff schoon gemaakt, en de achteruitschakelaar getest, door het schoonmaken van de versnellingsbak had ik zulke zwarte handen dat ik m'n fototoestel maar in de auto heb laten liggen.
voor
Afbeelding
na
Afbeelding
Afbeelding
Als iemand een tip heeft wie me kan helpen met die carterpan dan houdt ik me aanbevolen.

Oh ja ik wilde de GM nummers van de motor en bak nog ff op een papiertje zetten ivm zoeken naar onderdelen.

En heeft er nog iemand een koppelingsplaat liggen van een 1300-OHC motor ? al zou het alleen zijn om te passen, de diameter van de platen moet 190 mm zijn, de spline maten zijn rond 24/21 X 14 tands

En ik had nog weer een mailtje vol info van Guido gekregen, die ga ik vanavond 's ff bekijken, ben met iets te veel dingen tegelijk bezig op het moment, maar wel lekker aan het hobbyen tussendoor.

Zoals gezegt foto's volgen nog.
Laatst gewijzigd door erny70 op di aug 24, 2010 11:04 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gsmits
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 06, 2009 7:26 pm
Locatie: Dordrecht ZH

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door Gsmits »

als t goed is is het dit keer info van een x12xe ipv een z12xe :lol:

ik ga nog kijken voor meer info op mijn werk als ik een keer tijd heb
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Klasse, Guido, bedankt, ik wil nu eerst nog ff naar de schuur (voor de foto's) als ik terug ben bekijk ik de mail ff.
76GrannySedan
C liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: zo apr 11, 2010 10:29 pm

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door 76GrannySedan »

Heel leuk om tevolgen dit, is weer eens wat anders en zeker iets wat door een hoop mensen bekeken zal worden op een meeting !

Over je carterpan, ik kan je in contact brengen met iemand die heel goed alu kan lassen en voor mij al heel wat bijzondere dingen heeft gedaan !
C1 77'er Kadett Sedan
C1 1.9 (Zwart/geel) GT/E
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

76GrannySedan schreef:Heel leuk om tevolgen dit, is weer eens wat anders en zeker iets wat door een hoop mensen bekeken zal worden op een meeting !

Over je carterpan, ik kan je in contact brengen met iemand die heel goed alu kan lassen en voor mij al heel wat bijzondere dingen heeft gedaan !
Ah, da's dan weer mooi, heb vanavond tijdens het foto's maken ontdekt dat het carterdeel wat tegen de bak zit qua boutgaten niet overeen komt, dus dat flensgedeelte haal ik er af
Afbeelding
dan houdt ik genoeg bouten/oppervlak over om de bak aan vast te schroeven.
En dan wordt het omdraaien van de carterpan op z'n montagevlak al weer een stuk makkelijker.
Als ik die deling uitgevogeld heb en hem lasklaar heb dan zie je het hier wel verschijnen Granny.
Waar woont die man die dat kan ongeveer ?
Eerst eerdaags ff van die bitjes scoren om die nieuwerwetse boutjes los te krijgen, is een soort 6 kant stervorm.
Laatst gewijzigd door erny70 op di aug 24, 2010 11:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
76GrannySedan
C liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: zo apr 11, 2010 10:29 pm

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door 76GrannySedan »

hij woont in varik vlak bij tiel, maar heeft hier in de regio ook een werkplaats zover ik weet !

Als het tegen die tijd nodig is moet je maar contact opnemen !
C1 77'er Kadett Sedan
C1 1.9 (Zwart/geel) GT/E
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

76GrannySedan schreef:hij woont in varik vlak bij tiel, maar heeft hier in de regio ook een werkplaats zover ik weet !

Als het tegen die tijd nodig is moet je maar contact opnemen !
Yep, ga ik doen.
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: 1200 16V Ecotec in C-Kadett

Bericht door erny70 »

Gsmits schreef:als t goed is is het dit keer info van een x12xe ipv een z12xe :lol:

ik ga nog kijken voor meer info op mijn werk als ik een keer tijd heb
Tsja, nu twijfel ik toch over de motorcode, de man waar ik hem van kocht zei dat het een x1.2xe is.
Kun je iets met deze GM nummers Guido ?
- Onderblok 90571708
- Bovenblok 905 29 774

- 1300 bak - code 90 086 071

En trouwens de overbrengverhoudingen van de 1300 bak heeft iemand die beschikbaar ?
Ik wil ze eens vergelijken met die van de OHV 4 bak.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten