Oliedruppels => Cardan?

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Oliedruppels => Cardan?

Bericht door Danoontje »

T otootje rijdt als een zonnetje, loopt netjes, rammelt niet noemenswaardig (tis en blijft n oudje heh)...echter druppelt hij een enkel druppeltje...terhoogte van de eerste uitlaatpot...volgens mij is het de cardan...(kan t op me rug onder de auto niet goed zien => dinsdag eens op een lift zetten)...

Moet ik mij hier iets ernstigs van gaan verwachten? of zal dat wel meevallen??? :oops: (ik weet het, beetje lamme omschrijving, maar ken er niet meer van zeggen...direct naast de eerste platte uitlaatpot (onder kofferbak hangt de 2e) zit een soort 'koppelstuk', daar hangt een enkel druppie...
_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

Bericht door _gijs_ »

ik denk dat het niet cardan is, maar:
1e versnellingsbak
2e differentieel(klok)
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

indien het 1 van deze 2 is het dan ernstig (in de zin van: doe er wat aan)...of moet ik gewoon de instelling aanhouden dat een oldtimertje best wel een druppeltje mag lekken?
_gijs_
C liefhebber
Berichten: 105
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 6:09 pm

Bericht door _gijs_ »

tja, dat is maar net wat je wilt, en hoe erg het lekt,

in principe kan t geen kwaad zolang er maar genoeg olie in blijft zitten,


heb bij mn dagelijkse motor, een lekkende voorvork keering, die ging steeds harder lekken, en ineens hield ie op met lekken. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . leeg dus..
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

ja ok, dat snap ik (sleutelen is echt niet nieuw voor mij, ik restaureer als hobby ook zundapp's en kreidlers...alleen n kadettje is n
Kadett C
C gevonden
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:10 pm
Locatie: NH

Bericht door Kadett C »

Maar is ie verlaagd??? Dan kan het namelijk ook wel uit het cardan lopen. De beluchting hiervan zit namelijk aan de voorkant van het staartstuk. Als de auto best wel verlaagd is, dan kan het zijn dat als er voldoende olie inzit dit gaatje onder het olieniveau komt. Het druppelt hier dan uit. Die druppels zie je dan wel aan de onderkant vallen uiteraard.

Groeten, MArk
They're not gonna get me!
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

ja hij is door de vorige eigenaar aan de voorkant verlaagd (en achterkant verhoogd)

het is mij ook opgevallen dat hij idd niet altijd druppelt...
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

als ie aan de achterkant omhoog is gegooid wil dat zeggen dat de olie allemaal naar 1 kant loopt.

Of als je het gaat peilen dat de peil plug veel te hoog zit waardoor er teveel olie in de achteras zit waardoor die lekt.

IK zou em even op de brug zetten en even bekijken waardoor het precies komt.

(bedenk me nu dat ik daar ook nog even naar moet kijken............. :shock:
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Goed...hebben hem net op de brug gehad: hij druppelt heel klein beetje bij de cardan (pakking op de hoogte van de achteras)...maar vind dit niet noemenswaardig m helemaal los te gaan trekken...vul t nu wel regelmatig bij...laterop als t erger wordt dan wordt t in orde gemaakt

'een oldtimer verliest nu eenmaal olie hihihi'
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Goed, lekkage is dus minimaal, dus doe er voorlopig niets aan (wel oliestop erin). Maar goed...wil wel beetje cardanolie toevoegen...maarrr wat voor olie meot hierin? Natuurlijk een olie die dikgenoeg is en niet de pakkingen opvreet....wie kan mij t type olie zeggen voor in de cardan?
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

IK heb er bij die van mij gewoon normale cardanolie inzitten 75W90 dacht ik.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten