probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Ik heb een vraagje:
Mijn kadettje heeft al een aanzienlijke rijd last van een laadstroomprobleem. Op zich laadt de dynamo goed bij, de sr-meterset geeft standaard 14 aan. Maar op het moment dat de dimlichten gaan branden daalt het toerental met zeker 150-200 toeren.
Nou heb ik vandaag het dash losgehaald om verkeerde aansluitingen op te sporen, en heb niks bijzonders gevonden. Kortom, alles zoals het hoort. Maaarrr....
Wat ik ontdekte was dat het losmaken van de combistekker achterop de delco-remy dynamo ('lamp-bat') alle problemen oplost. De motor stijgt in toeren (zeker 150 toeren), ok met dimlicht ingeschakeld. Zoals het hoort dus. Maar aangezien deze stekker wel van belang is voor bijv. het batterijlampje op het dash, en tevens voor de achteruitverwarming en -relais waar deze blauw-witte draad doorheen loopt, zou ik graag willen weten waar ik het probleem verder moet zoeken. Overigens, het weer aansluiten van de rode heeft geen invloed, maar bij de blauw-witte daalt de motor direct in toeren.
De zekering van het achteruitverwqarming-relais was nog in orde (16 amp) en ik heb de contactvlakken even opgeschuurd, en ik heb volgens mij ook geen massaprobleem in mijn dashboard want ik heb daarvoor een extra kabeltje gelegd.
Iemand die mij even in de goede richting wil wijzen?
Mijn kadettje heeft al een aanzienlijke rijd last van een laadstroomprobleem. Op zich laadt de dynamo goed bij, de sr-meterset geeft standaard 14 aan. Maar op het moment dat de dimlichten gaan branden daalt het toerental met zeker 150-200 toeren.
Nou heb ik vandaag het dash losgehaald om verkeerde aansluitingen op te sporen, en heb niks bijzonders gevonden. Kortom, alles zoals het hoort. Maaarrr....
Wat ik ontdekte was dat het losmaken van de combistekker achterop de delco-remy dynamo ('lamp-bat') alle problemen oplost. De motor stijgt in toeren (zeker 150 toeren), ok met dimlicht ingeschakeld. Zoals het hoort dus. Maar aangezien deze stekker wel van belang is voor bijv. het batterijlampje op het dash, en tevens voor de achteruitverwarming en -relais waar deze blauw-witte draad doorheen loopt, zou ik graag willen weten waar ik het probleem verder moet zoeken. Overigens, het weer aansluiten van de rode heeft geen invloed, maar bij de blauw-witte daalt de motor direct in toeren.
De zekering van het achteruitverwqarming-relais was nog in orde (16 amp) en ik heb de contactvlakken even opgeschuurd, en ik heb volgens mij ook geen massaprobleem in mijn dashboard want ik heb daarvoor een extra kabeltje gelegd.
Iemand die mij even in de goede richting wil wijzen?
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
problemen met stroom hebben nogal eens de oorzaak in de massa kabel tussen dynamo/ motor of motor/carrosserie of accu/carrosserie.
voordat ik wegrenner lastig val, vervang ik eerst maar die kabels, daarna vraag ik hem meestal.
voordat ik wegrenner lastig val, vervang ik eerst maar die kabels, daarna vraag ik hem meestal.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Hey Ids,
de massakabel van de motor is vervangen toen ik een paar weken geleden een ander blokje erin heb gelegd. En de massakabel naar de accu heb ik vorig jaar nog vervangen, dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Vooralsnog verwacht ik het probleem bij het achterruitrelais of een kabelbreukje in die betreffende stroomkring, aangezien die kring de problemen geeft, maar hoe kan ik dat goed testen?
de massakabel van de motor is vervangen toen ik een paar weken geleden een ander blokje erin heb gelegd. En de massakabel naar de accu heb ik vorig jaar nog vervangen, dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Vooralsnog verwacht ik het probleem bij het achterruitrelais of een kabelbreukje in die betreffende stroomkring, aangezien die kring de problemen geeft, maar hoe kan ik dat goed testen?
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Ik heb inmiddels het dashboard 2x open gehad en daarbij o.a. de radio aansluiting op andere zekeringen gezet, de lampen (H4) vervangen, massapunten van koplampen gecontroleerd, en verschillende elementen uitgesloten door telkens wat los te halen en weer aan te sluiten, telkens erop lettend of er iets veranderde of 'mis ging'. Maar tot nu toe geen verbetering... Wel ben ik er alvast achter gekomen dat de spanning (en dus de toeren) weer deels stijgen als ik om en om 1 koplampstekker loskoppel, zowel links als rechts. Allebei samen aangesloten en de toeren dalen weer. Mijn vieze boekjes (c.q. de met olie bevlekte vraagbaken en handboeken) geven mij vooralsnog geen heldere inzichten in de praktische elektra van een Kadett
Iemand raad?
PS Voor de zekerheid zal ik deze week een nieuwe massakabel naar het blok leggen maar hier verwacht ik het probleem eigenlijk niet (dan zouden meer dingen slecht moeten functioneren, toch?)
Iemand raad?
PS Voor de zekerheid zal ik deze week een nieuwe massakabel naar het blok leggen maar hier verwacht ik het probleem eigenlijk niet (dan zouden meer dingen slecht moeten functioneren, toch?)
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Zit er op de 1200 dynamo niet z'n spannings stabilisator.
Volgens mij dat zwarte blokje wat ook aan de massa zit.
Heb je die al vervangen?
Mvg
Volgens mij dat zwarte blokje wat ook aan de massa zit.
Heb je die al vervangen?
Mvg
C ceker!!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v232/Synetearis/DeluxePixelbakkie.jpg[/img]
[img]http://img.photobucket.com/albums/v232/Synetearis/DeluxePixelbakkie.jpg[/img]
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
er zit een delco dynamo op, die heeft als het goed is een interne regelaar, in tegenstelling tot bosch dynamo's. De dynamo is een paar maanden geleden door de dynamoboer nog helemaal nagekeken, dus die is nog goed.
Wat ik me wel bedacht is het volgende: heeft de blauw/witte draad (4) een voedende of een sluitende functie in de betreffende stroomkring? want dat staat in de boeken niet beschreven Voedend zou a.h.w. een 'extra' geschakelde + zijn, sluitend zou een tussenstap naar massa zijn (weet niet of ik het zo goed omschrijf )?
Wat ik me wel bedacht is het volgende: heeft de blauw/witte draad (4) een voedende of een sluitende functie in de betreffende stroomkring? want dat staat in de boeken niet beschreven Voedend zou a.h.w. een 'extra' geschakelde + zijn, sluitend zou een tussenstap naar massa zijn (weet niet of ik het zo goed omschrijf )?
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
de blauw wite draad is de draad naar het accu lampje
aan de kant van je dashbord zit er een geschakelde plus op
aan de kant van de dynamo zit er ook een plus op
dus als de dynamo geen spanning meer levert, of er eenspannings verschil is tussen de accu en de dynamo dan zal het accu lampje gaan branden
aan de kant van je dashbord zit er een geschakelde plus op
aan de kant van de dynamo zit er ook een plus op
dus als de dynamo geen spanning meer levert, of er eenspannings verschil is tussen de accu en de dynamo dan zal het accu lampje gaan branden
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
maar hoe kan het dan dat de motor in toeren stijgt als ik die draad losmaak?
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
geen idee
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Iemand die dat eens bij zijn eigen kadett zou willen uitproberen? Als een 1.2 namelijk standaard in toeren stijgt bij het loskoppelen van deze draad dan weet ik dat ik het probleem ergens anders moet zoeken
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Het is wel zo dat het bekrachtigen van het magnetisch veld vermogen kost. Niet alleen elektrisch (je brengt een magnetisch veld aan door er 12V op te zetten) maar ook mechanisch. Het ronddraaien van de rotor in het magnetische veld levert wat weerstand op.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Ja, dat gaat er nog wel in bij mij. Maar dat geldt toch voornamelijk voor de dikke rode laadstroomkabel die de + pool van de accu voedt? De blauw-witte is zoals ik uit de uitleg van Gert Jan begrijp niet meer dan een controle draadje voor een piepklein lampje in een geschakelde + kring die via de contactschakelaar gevoed wordt door de dikke + kabel
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Dat controle draadje is de bekrachtiging van het magnetisch veld in de dynamo. Zou je deze er af halen, zal de dynamo niet meer mogen bijladen, dus ook geen belasting geven.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: probleempje met dynamo/laadstroom/motor
Aha, dank je! Het begint me wat duidelijker te worden.
Dat betekent dus in mijn geval dat die kring nog gewoon goed is.
Ik zal vandaag eens aan de gang gaan met verschillende massa punten, kijken of dat effect heeft.
Dat betekent dus in mijn geval dat die kring nog gewoon goed is.
Ik zal vandaag eens aan de gang gaan met verschillende massa punten, kijken of dat effect heeft.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten