Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

16v kadett c turbo
C liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm

Re: Kadett Coupe Rallye replica C20XE restauratie

Bericht door 16v kadett c turbo »

ik heb van die afdek kapjes voor de onsteking af te deken
ook heb ik een set voor voorop de onsteking te plaatsen

meschien heb je intresse
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett Coupe Rallye replica C20XE restauratie

Bericht door Wesley_Rallykadett »

Zo weer even updaten.

@ 16v kadett c turbo,

Ik ga met KMS rijden, dus ik heb een DIS bobine en dus geen ontstekingsombouw nodig.
Tevens heb ik al een blinde dop gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

De accubak is nu ook helemaal klaar. (beugeltje zit er ook al op, niet op foto)
Afbeelding

Ik ben weer verder gegaan met het stuk schutbord te repareren.
Alles is inmiddels afgewerkt, er moet alleen nog een nieuwe strip gezet worden op de zetbank, zodat ik deze met proplassen kan bevestigen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook is er nog iets aangekocht, toevallig goedkoop gevonden op marktplaats nieuw 3e hands :D
En laat dit nu net de nokkenassen zijn waar ik de motor op berekend heb 8)
Afbeelding

Maar eerst de motor laten inlopen op de originele assen, dan kan ik op "safe" beginnen met afstellen van de KMS, maar dat zal nog even duren.
Ook heb ik plannen om mijn nokkenastandwielen afstelbaar te maken, meer hierover zal in de volgende update ter sprake komen.

Gisteren moest mijn daily Astra G met X20XEV motor eraan geloven zijn hydrostoters met kleinere oliekamer dus lichter af te geven aan de C20XE en deze hebben minder kans op tikken, althans ik heb ze nooit horen tikken. dus heb ik ze uitgewisseld :)
Afbeelding
Afbeelding

En hierna nog even aan het linker binnenscherm gewerkt om dit weer netjes kops gelast te hebben.
Ik ben hier nu ongeveer halverwege mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was was het weer voor zover. De herfst breekt weer aan dus de laswerkzaamheden zullen weer ten einde gaan lopen wanneer er veel nat weer en kou gaan tegenwerken, zolang het nog gaat blijf ik stug doorwerken. Zo niet, dan beginnen we weer met de "winterwerkzaamheden".
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
16v kadett c turbo
C liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm

Re: Kadett Coupe Rallye replica C20XE restauratie

Bericht door 16v kadett c turbo »

oke

hoe ga je hem vast zetten ? en heb je ook het kogeltje

kijk eens hoe ik de kapjes maak Advertentie 843345068 op marktplaats
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett Coupe Rallye replica C20XE restauratie

Bericht door Wesley_Rallykadett »

Na een lange tijd weer even updaten.

Ik heb inmiddels weer vakantie en dat betekent hobbyen aan de Coupe.

Al veel eerder een klein ultrasoonbadje kunnen lenen van een vriend van mij en de klepstoters 1 voor 1 gedemonteerd en gereinigd.

ze zijn er beduidend schoner van geworden. vervolgens weer rijkelijk met olie in mekaar gezet (zorgen dat ze kunnen veren en niet hard zijn, anders worden de kleppen al ingedrukt wanneer de nokkenassen gemonteerd worden en dat is niet de bedoeling).

De stoters gedemonteerd:
Afbeelding

een deel van de vuile stoter:
Afbeelding

en hetzelfde maar dan gereinigd:
Afbeelding

en alle 16 gemonteerd:
Afbeelding

hierna een gradenschijf uitgeprint en op karton geplakt (je moet iets als je niet van de mooie stalen gradenschijven hebt) en op de krukas gemaakt.
Afbeelding

een vriend van mij is CNC draaier en CNC frezer en die kon mijn tandwielen afstelbaar maken, wat hij zeer netjes spelingsvrij op de 0.01mm nauwkeurig gemaakt heeft.
Afbeelding

nu kan ik dus de nokkenassen monteren en afstellen.
dit ging vrij goed mooi met de meetklok en nog een hulpgereedschap die ik moest maken om om de nok van de nokkenas heen te komen op de klepstoter.
Afbeelding

het hulpgereedschap:
Afbeelding

eerst op BDP zetten en gelijk zetten op de gradenschijf:
Afbeelding

en dan de nokkenassen afstellen naar de specificaties van Cat Cams.
Afbeelding

en ook nog een luchtfilter binnengekregen;
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog wat uitzoekwerk verricht aan de bouten van de wielophanging en bouten gekocht bij de Fabory.
Afbeelding
Afbeelding

vorige week maar begonnen de schermen te passen en kijken wat er allemaal aan moest gebeuren. de moed zakte me in de schoenen met dat imitatiespul....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De motorkap sluit gelukkig wel goed aan.
Afbeelding

dan begonnen aan het voorste deel van het rechter binnenscherm:
Afbeelding
Afbeelding

Deze is inmiddels ook al klaar.

vervolgens de rechter a-stijl gerepareerd t.h.v. de portiervanger daar zat wat roest achter.
Het gaatje dat achter het rotte plaatje zat ook wat uitgevijld tot zuiver materiaal en dan ook een klein plaatje voor gemaakt, gelast, afgewerkt behandeld met fertan en daarna tegen roest en het nieuwe plaatwerk ingelast en ook afgewerkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hierna een stuk vloer aangepakt, gelukkig was de chassisbalk onder het rotte plaatje nog wel goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en ten slotte het front eraf gehaald omdat deze slecht gerepareerd was en ook omdat ik de binnenschermen nog aan de voorste gedeeltes netjes moest maken.
eveneens de dwarsbalk tussen de chassisbalken (radiateurbalk) moet ik ook nog repareren...
Afbeelding

ik heb nog een ander front al reeds gerepareerd, deze zal ik ook gaan gebruiken.
een van de vorige eigenaren had dit gerepareerd...
Afbeelding
Afbeelding
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Re: Kadett Coupe Rallye replica C20XE restauratie

Bericht door JvV »

Mooie update man!. Voor plaatmatriaal zou ik voor gebruikt origineel opel plaatmatriaal gaan. Heb ik bij mijn Coupe ook gedaan
pasvorm perfect, stukken goedkoper dan nieuw opel plaatwerk en veel minder werk dan imitatieplaatwerk (iig niet met pas krijgen).
Je kunt het plaatwerk herkennen door tijdstempels in de geultjes van het plaatwerk (bv op de voorschermen).
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
ThomasC
C gevonden
Berichten: 7
Lid geworden op: vr nov 13, 2015 7:38 pm
Locatie: Huissen

Re: Kadett Coupe Rallye replica C20XE restauratie

Bericht door ThomasC »

Hoi Wesley,

Ik heb je vorig weekend gesproken tijdens Youngtimer event.
Mooi project wat je hebt! Veel succes ermee.
Als ik in mijn eigen project iets wil weten dan weet ik je te vinden ;)

gr.

Thomas
- Alfa Romeo GT 2006
- Peugeot 205 CTi 1989
- Opel Kadett C 1979
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Bericht door Wesley_Rallykadett »

Zo het is weer eens tijd voor de jaarlijkse update. normaal gezien na deze update zullen er meerdere komen, ook in de wintermaanden gezien dat ik mijn werkplaats erop aangepast heb. ik moest eerst werken in een soort van carport met een 1 boom die door het dak heen groeide. de boom is gekapt tot aan de grond, het was een flinke amerikaanse eik van 1 meter doorsnee dus ik heb ook een beetje meer ruimte gekregen. de voorkant is nu helemaal dicht met een rolluik van een winkelpand van 4.22m breed en een loopdeur aan de zijkant. verder nog wat verlichting opgehangen en ik had na 4 maanden aan vrije tijd aan de carport is het eindelijk een praktische garage geworden. dit om enkele redenen: 1 ik ben niet meer afhankelijk van het weer en 2 de geluidsoverlast is meer dan gehalveerd.
natuurlijk was er 1 achterbuurman en vrouw die daar problemen mee hadden en die dus afgelopen 2 jaren in mijn zomervakantie verhaal kwamen halen. deze vakantie zijn ze er niet geweest dus dat is dan weer positief :D
hier 2 foto's van de situatie voor en na:

AfbeeldingAfbeelding

en nu over de Kadett. ik heb een goeie motorkap gekregen van een kennis deze is voor zover ik weet op 1 klein plekje roest goed en er zitten booskijkers in die echt mooi erin zitten ben er in ieder geval blij mee!
De "witte schermen heb ik inmiddels weer verkocht omdat ik van Bear hier op het forum 2 goedpassende schermen heb kunnen kopen, deze hebben ook een beetje werk nodig, maar lang niet zoveel als die ik eerst had.
De voorste stukken binnenscherm heb ik ook gerepareerd weer netjes kops gelast.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

vervolgens de radiateurbalk aangepakt, dus de donorcoupe moest de zijne afstaan.
AfbeeldingAfbeelding

nu de binnenschermen klaar zijn, kan ik de slotplaatuiteindes aan het front lassen
AfbeeldingAfbeelding

vervolgens de bumperdekplaat en front weggebracht om te parelstralen en in de epoxyprimer te spuiten.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Omdat het front een plaatwerkdeel is dat aansluit op variabele plaatwerkdelen, motorkap, schermen, bumperdekplaat, leek het mij beter om te wachten met het lassen van het front totdat ik daaraan toe ben om deze terug te zetten. de planning is dus om vanaf de b stijl naar voren te werken, dus nu de portieren afstellen naadjes en afstanden goedkrijgen, dan de portieren repareren en vervolgens de dorpels en wielranden, en dan de voorschemen passend hangenen dan naar het front toe werken.
zo gezegd, dus eerst de potieren afstellen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

nu de portieren redelijk op zijn plek zitten, kon ik ze gaan opereren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Vervolgens maar de coupe maar in het spit gehangen zodat er op hoogte gewerkt kan worden.
en toen ik bezig was aan de portieren, heb ik 2 vrienden van mij aan het werk gezet om al de bitak eraf te krabben en steken, ze hadden er wel lol aan! en is ook gezelliger werken zo! onder het genot van een biertje dat dan wel weer :lol:
Afbeelding

Ik hoop jullie spoedig weer een update te geven, want nu ik deze werkplaats heb, krijg ik er alleen maar meer zin in om eraan te werken!
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Bericht door kriekje »

Mooi werk!
beCeten
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Bericht door JvV »

Leuk werk om te doen onder het genot van een biertje!..
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Jurgen
C geïnteresseerd
Berichten: 73
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 6:16 pm
Locatie: Diepenveen

Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Bericht door Jurgen »

Ziet er erg goed uit! En ik denk dat bij menig restauratie wel een biertje gedronken wordt, zeker bij zulke geestdodende karweitjes. :mrgreen:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten