Kadett met Saab power...

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Kadett met Saab power...

Bericht door giuliettaevo »

update/planwijziging op pagina 6... :oops:

Hier zal ik bijhouden wat ik allemaal uitspook met mijn kadettje. :wink:

Het begint dus met een 1200 kadett uit '77, gekocht voor 200 euro op de sloop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is ook al een manta as aangeschaft. Hoe ik met de wielen uit ga komen zie ik nog wel. als het echt te ver naar buiten komt las ik er wel een paar golf 1 wielranden in... :lol:

Eerst wilde ik een Saab motor in gaan bouwen maar dat bleek toch wel lastig te worden :roll: . Vooral omdat de turbo in conflict komt met de rembekrachtiger, hoofdremcilinder en het stuurhuis... :( Vandaar dat ik maar ben overgestapt naar een volvo motor. lekker goedkoop en oersterk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de foto zie je ook de bak die ik erbij kreeg, een 4bak met overdrive... Omdat ik ook al gehoord en gelezen heb dat de volvobakken nou niet echt gewelfdig goed om kunnen gaan met hoge vermogens en niet al te lekker schakelen heb ik besloten om maar een van mijn ZF bakken te gaan monteren. de volvo bak heeft een los koppelingshuis en ik heb al gezien dat ik redelijk makkelijk een adapter kan maken voor de ZF.

Het uiterlijk van de kadett ben ik nog niet helemaal over uit, voorlopig laat ik hem denk ik maar zo. vind het wel iets hebben. en anders maak ik hem waarschijnlijk legergroen met zwarte wielen. Hij moet wel op zijn pens komen te liggen trouwens. 8) Rondom schijfremmen is ook in de maak.

Binnenkant krijgt twee fijne stoelen uit mijn voorraad Alfa onderdelen en verder laat ik het interieur waarschijnlijk kaal, alleen een rolkooi zit ik nog over na te denken.

Volgend weekend heb ik wel weer een update denk ik. :wink:
Laatst gewijzigd door giuliettaevo op za jun 27, 2009 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab powerrr
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

ziet er intresant uit die ombouw naar volvo motor!!
hoe ga je je km teller laten werken?? deze ZF van masseratie heeft namelijk een electroniche teller en die van kadett is met kabel.
hoe ga je je versnellings pook aan passen want deze komt nu ergens achter de voorstoel uit en dat is behoorlijk lastig schakelen lijkt mij :lol:

ik ga een manta B achteras gebruiken en die steekt behoorlijk buiten de wiel randen (of je moet heel erg smalle wieltjes gaan rijden dan kan het net) manta A as is veel minder breed en geeft haast geen probleem.
ik heb als oplossing een setje verbreders gekocht op marktplaats (barry uit haaksbergen) en koste maar 150 euro en dan heb je het direct netjes. :wink:
zie foto zoals ik van plan ben in mijn kadett topic.


http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtop ... highlight=

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

Mijn Zf is van Alfa... teller bouw ik evt gewoon om naar elektronisch.

Schakelsysteem moet ik even bekijken, alles is aan te passen. 8)

Mijn as is ook van een Manta B. zal wel zien hoever ik naar buiten kom. Jouw spatbordverbreders zijn gaaf maar die 150 euro geef ik liever aan de motor uit.... :oops: Golf 1 wielranden hebben we hier toevallig nog nieuw liggen. :wink:
Saab powerrr
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

die alfa ZF ziet er exact zelfde uit als die van een masseratie op de hardy schijf op de aandrijfas na dan.
wat zijn de schakel verhoudingen van deze ZF???
je kunt de schakelstangen en de koker waar ze in zitten gewoon inkorten alleen is dit behoorlijk veel werk omdat de bak dan los gemaakt moet worden maar zeker niet onmogelijk :wink:

manta B as is aan elke kant ongeveer 3CM breder dan de kadett as dus je zult zeker iets aan de wielranden moeten doen :?

ben benieuwd hoe het allemaal gaat passen en natuurlijk hoeveel vermogen je ongeveer uit deze motor denkt te gaan halen dat is ook intresant natuurlijk :o

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

3.42/ 1.94/ 1.39/ 1.0/ 0.795 :wink: zo makkelijk dat dat er gewoon op staat... :)

rond de 300 pk is de bedoeling... 8) grotere turbo, grote injectoren, goede intercooler, open uitlaat en megasquirt moeten dat makkelijk kunnen leveren.
Saab powerrr
Dirk
C gevonden
Berichten: 43
Lid geworden op: di jan 06, 2009 12:20 pm
Locatie: Gemert

Bericht door Dirk »

Die zie ik hier ongetwijfeld wel eens langs vliegen als ie klaar is :P
Als je het niet lassen kunt doe je je best niet
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »

:P beter



I dont drive fast i just fly low:P
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

dan heeft de alfa ZF alles exact zelfde (op hardy schijf na) als de masseratie bakken.

Afbeelding
Afbeelding

300 PK gaat wel erg bruut in een kadettje van 800KG dus dit gaat zeker leuke filmpjes opleveren?? :P

zeer intresant allemaal blijf ik zeker volgen dit topic.

groeten.
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

Hier het Sei-plaatje... :wink:
Afbeelding

lijkt er aardig op.

Sei heeft wel een andere kopelingskom, hydraulische koppeling en een rubber donut achter maar is verder volgens mij redelijk identiek.
Saab powerrr
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

De afgelopen weken weinig tijd gehad om iets te doen aan mijn kadettje helaas. Maar in de tijd die ik had heb ik me nuttig gemaakt. 8)

Mijn eerste taak was het verwijderen van de 1200 motor en bak die in de auto zaten, daar ga ik toch niet mee rijden :oops: . Alles ging gelukkig goed los en al vlot kon de gehele motor met bak eruit getild worden. De uitlaat gaat naar een mede-forummer, die heeft een mazzeltje want de uitlaat is zgan. :)
Afbeelding
Afbeelding

De volvo motor had ik al een beetje voorbereid door wat overtollige dingen te verwijderen. Wel heb ik er even het koppelingshuis opgeschroefd om een idee te krijgen hoe dat in de tunnel uit zou komen. De bult van de carterpan zit gelukkig ook aan de achterkant bij de volvomotor dus daar verwacht ik niet zo veel problemen. na een beetje takelen lag hij er los in.
Afbeelding
Afbeelding

De versnellingsbak is en ander verhaal. na wat simpel meetwerk kwam ik erachter dat de pook bij een kadett ongeveer 60 cm achter de motor zit, als ik ging meten met mijn bak kwam ik op bijna 80 cm, daar moet dus wat vanaf... Na de bak een stukje open gehaald te hebben is mij al wel duidelijk dat dat niet zo heel makkelijk is.... maar ook dit komt wel goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het aluminium huis dat om de drie schakelstangen heen loopt zal ingekort moeten worden en de drie stangen ook :( . verder heb ik al een 30mm dikke plaat alu gescoord om de adapterplaat te maken tussen het volvo koppelingshuis en de zf bak. hierdoor kan ik ook de volvo koppelingshevel e.d. blijven gebruiken die ook met een kabel bedient worden. :)

Verder heb ik van de week een Autronic SM2 motormanagement gekocht dat ik op de volvo motor wil gaan aansluiten. Maar dit is voorlopig nog niet aan de orde, eerst een paar motorsteunen en een adapterplaat maken voor de bak. 8)

Ook heb ik vast naar de remmen zitten kijken en ik denk dat ik maar een steje schijven en klauwen van een Alfa 156 ga gebruiken, deze heb ik namelijk nog liggen :roll: en passen in de 15" wielen die ik wil gebruiken. achter komen ook schijven en daar gebruik ik dan ook maar klauwen van een 156 voor, blijft het een beetje in balans. :wink: de schokdempers voor de voorkant komen overigens ook uit de voorraad Alfa-onderdelen, namelijk gele koni's van een 75. achter moet ik nog even passen of ik ze ook kan gebruiken.
Saab powerrr
robgte76
C ervaren
Berichten: 436
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 3:42 pm
Locatie: Cuijk

Bericht door robgte76 »

Goed bezig!! Maar wordt het nou een Opel Romeo, of een Alfa Kadett :lol: ??
Nog Kadett c loos...huidig projekt
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

ach, het roest allebei... :lol:
Saab powerrr
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Bericht door kadett coupe »

robgte76 schreef:Goed bezig!! Maar wordt het nou een Opel Romeo, of een Alfa Kadett :lol: ??
ik denk een Opvolfa Kadett :P
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
robgte76
C ervaren
Berichten: 436
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 3:42 pm
Locatie: Cuijk

Bericht door robgte76 »

Dan vindt ik Alvolop beter klinken :wink:
Nog Kadett c loos...huidig projekt
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Bericht door kadett coupe »

robgte76 schreef:Dan vindt ik Alvolop beter klinken :wink:
ohjee... rob begint een beetje een alfisty te worden.... :lol:
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten