Kadett C Junior Update!

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 20-9

Bericht door kadett coupe »

Heb nog een kale 2.2 inlaat liggen. Past er ook op enkrijg je je kap ook nog dicht
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 20-9

Bericht door kadettnico »

Bedankt voor het aanbod, maar er komt toch een 3L inlaat op. Heb tenslotte al een complete 3L buis liggen.

Heb vandaag een proefritje gemaakt. Maar dit was helaas met minder goede afloop...
Hoogstwaarschijnlijk is mijn differentieel is vastgelopen: op naar een 3.44 as van Manta/Ascona A of kadett C! (als iemand er een in de aanbieding heeft hoor ik het graag!)

Morgen post ik de foto's!
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 20-9

Bericht door kadett coupe »

Heb als het goed is nog wel een compleet diff 3.44 liggen. Moet je alleen ff over bouwen in je huidige as
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 20-9

Bericht door kadettnico »

Dankjewel voor het aanbod!
Ik zit alleen nog te twijfelen om zelf een diff om te gaan bouwen, het uit te besteden of om gewoon een complete as te kopen.

Zal er nog eens goed over nadenken wat het verstandigste is.

Bij deze ook maar meteen de foto's plaatsen die ik had beloofd:
De gereviseerde klauwen met nieuwe blokken, klemmen en leiding gemonteerd.
Afbeelding

Tegelijkertijd maar nieuwe lagers in de naven.
Afbeelding

Uiteindelijk krijg je dit en dan blijkt dat je in 15inch velgen behoorlijk wat ruimte over hebt voor je remmen!
Afbeelding
Afbeelding

Weet niet of ik heb laten zien hoe ik de baksteun gefixt heb. Maar heb die beugel gebruikt waar normaal gesproken niks aan vastzit.
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe remleidingen, moet voor de remkrachtverdeler de steun nog stralen en spuiten.
Afbeelding
Afbeelding

Voor het probleem dat ontstaat bij het inbouwen van een injectie: de retourleiding en aansluiting hiervan op de originele tank, heb ik een catchtank laten maken door een maatje van me.
Compleet RVS met de benodigde aansluitingen:
- vullen vanuit de originele tank via de onderkant
- aanvoer naar brandstofpomp
- retour vanaf motor
- ontluchting aan de bovenkant, deze wordt aangesloten op de ontluchting van de originele tank.
De tank past precies naast de oude tank achter de achterbank, dus je ziet hier later niets meer van.
Afbeelding

Zo stond ie er toen bij, klaar voor een proefritje.
Afbeelding

Helaas heeft de achteras het tijdens de proefrit begeven...
Maar er is nog genoeg te doen, dus zodra ik weer wat verder ben krijgen jullie het te horen!
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 20-9

Bericht door kadettnico »

Beste Forumleden,

Het is alweer een hele poos geleden dat ik iets gepost heb.. dus bij deze maar een flinke update!
Ik heb veel punten te laten zien sinds de vorige keer, maar ook nog een hoop punten voor de boeg...

Nog even over de achteras:
Nadat ik de as had gelakt had ik hem afgevuld en weggelegd. Helaas heeft mijn broertje hem weggerold. Toen de as lekte heeft hij dit netjes opgedaan en niks gezegd. Er zat tijdens de vorige proefrit dus te weinig olie in...
De as is weggebracht en er is een andere klok ingezet. Er zat een 3.44 in, nu is dat een 3.67.

Hiermee is toen een proefritje gemaakt... De uitlaat had alleen twee pijpen die onder de auto vandaan staken, wat een enorm kabaal gaf! :twisted:
Na dit ritje bleef alles heel en durfde ik het aan om de auto langzaamaan af te bouwen en naar de keuring te brengen.

De motor was tijdens de proefrit nog voorzien van de 2.4 inlaatbuis, de buis van een 3.0 is afgezaagd en dichtgelast, daarna is deze gestraald.
Afbeelding
Hierdoor kon er ook een grotere gasklep op, de klep komt van een 3.0 en hoort bij de inlaat. De sensor die bij de kabelboom hoort is dus passend gemaakt door middel van twee RVS plaatjes die op elkaar gelast zijn. (Hiervan heb ik geen duidelijkere foto's, maar wanneer dit nodig mocht zijn kan ik natuurlijk altijd foto's maken.)
Afbeelding
Omdat er een grotere gasklep op zit moet er natuurlijk ook meer brandstof ingespoten worden. Het leek mij dat de computer dit zelf niet volledig kon bijregelen, de brandstofdruk is dus verhoogd door een instelbare brandstofdrukregelaar.
Afbeelding

Het mooiste is natuurlijk om de 2.4 injectoren te gebruiken. Deze horen bij de motor & het injectiesysteem en hebben een hogere opbrengst dan die dingen die bij de 3.0 buis horen. Daarnaast ziet het er netter uit dan een partij slangen en slangklemmen, maar dat is persoonlijk.
De hele rail is aan stukken gezaagd en vervolgens dichtgelast.
Hier de rail zoals die hoort te zijn, al is hier het ventiel er al wel vanaf.
Afbeelding
En dan zoals de rail wel tussen de 3.0 buis past.
Afbeelding

De uitlaat is door een maatje van me gemaakt. We zijn er een hele middag mee bezig geweest en hebben de pijp wel 100x gepast. Maar ik vind dat hij erg goed gelukt is.
Afbeelding
Afbeelding


Verder heb ik op marktplaats een setje instelbare koni's en verlagingsveren gevonden voor een mooi prijsje.
Afbeelding
Afbeelding

Vlak voor de keuring begaf mijn km-teller het. Ik hoopte erop dat het een kabelbreuk was, maar na wat ik gelezen had op internet was ik eigenlijk bang dat het het clipje van de aandrijving was. Dit bleek dus ook zo te zijn en dus moest de bak er weer uit.
Afbeelding
Afbeelding
Allemaal voor dat klotige stukje staal...

Gelukkig was de keuring geen probleem en de auto kwam er zonder opmerkingen doorheen.
Nu staat de kadett dus als een 2.4 op kenteken.

En Nu ziet de auto er zo uit:
Afbeelding

De auto wordt momenteel gebytakt aan de onderkant en in de spatborden.

Deze zomer ga ik mijn best doen om hem strak te krijgen.
Aangezien ik een student ben en geen gigantisch budget heb kan ik hem niet in één keer laten spuiten.
Het plan is om de auto in delen te spuiten:
Ik heb op het moment betere deuren, motorkap en kofferdeksel staan.
Deze delen worden stuk voor stuk roestvrij en strak gemaakt en worden dan oranje gespoten. Wanneer dit gebeurd is zal ik het interieur en de ramen uit de auto halen.
Op dat moment kan ik het dak en de stijlen spuiten, daarna kan de nieuwe hemel erin en worden de nettere ramen met nieuwe rubbers teruggezet.
Tenslotte komen alle nieuw gespoten delen op de auto.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden tot nu toe!
En als jullie wat meer willen zien, dan natuurlijk graag foto's maken!
J v Delft
C liefhebber
Berichten: 197
Lid geworden op: vr nov 14, 2008 7:16 pm
Locatie: Brabant

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 20-9

Bericht door J v Delft »

Goed bezig, beloofd nog wat.
Strak maken zou ik ook later doen, eerst tijdje proefrijden, kinderziektes eruit halen. En dan pas helemaal mooi maken.
Beter technisch 100% dan een strakke koets met techniek die voor geen meter deugd.
Kadett C Caravan 1.2N 1979
Vectra A 1.8i cdx 1995
Corsa B 1.4i 1998
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Vakantieklus -> jaarproject UPDATE 31-3

Bericht door kadettnico »

Hallo allemaal,

Heb er denk ik goed aan gedaan om nog niks strak te maken en te wachten op kinderziektes.
De oliedruk is beneden peil... Wanneer de motor koud is is er niks aan de hand, maar als de olie op temperatuur is begint het lampje te knipperen.

Heb oliedruksensor eerst geprobeerd schoon te maken, maar dit werkte niet.
Heb nagekeken welke olie ik moet gebruiken: er zit Valvoline 15w40 in, dit zou goed moeten zijn.
Daarna heb ik dat kunststof klepje er eens uitgehaald; helemaal ingesleten en niet eens meer rond. Deze is vervangen door een stalen kogel.
Afbeelding
Tegelijkertijd heb ik een andere oliepomp besteld want de oude tandwielen leken droog te zijn geweest. Ik heb me echter rot gezocht naar een nieuwe originele pomp, maar het enige dat ik tegenkwam was bij Risse motorsport en dat vond ik veel te duur...
Heb dus maar bij edelschmiede in duitsland een hogere pomp besteld...
Afbeelding

Ik was alleen niet zo wakker toen ik dit bestelde, want de krukassensor kan zijn taak nu natuurlijk niet meer vervullen... :(
Afbeelding
Zoals te zien is zit de sensor nu veel te ver weg.

De sensor aanpassen zal niet gaan, lijkt me dat je hem dan sloopt.
De opvulplaat aanpassen gaat niet, want daar is te weinig materiaal over om in de gaan slijpen of frezen.
En wat mijn laatste idee was werkt ook niet; de sensor verplaatsen; de motor krijgt dan voorontsteking of iets dergelijks, maar loopt in elk geval voor geen meter...
Zonder deze sensor rijden gaat niet en ik wil niet van mijn motronic af, omdat het juist zo mooi loopt.

Is er iemand die me kan helpen?
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Update!

Bericht door kadettnico »

Al een hele tijd geleden dat ik wat heb gepost, dus laat ik het maar weer eens bijwerken:

Het laatste dat jullie hebben kunnen lezen is dat ik problemen had met de oliepomp en daarom een nieuwe kocht.
Helaas pastte toen de krukassensor niet meer in de oliepompdeksel.

Dit heb ik opgelost door de vulplaat van de hogere oliepomp aan te passen. De sensor komt dan tussen het deksel en de verhoger. Helaas geen foto van hoe het gemonteerd zit.
Afbeelding

Nu had ik dan weer oliedruk, maar nu was deze weer te hoog!
Een paar keer stilgestaan met een opgezwollen oliefilter, waardoor de o-ring ertussenuit kwam...
Afbeelding

Volgens mijn pa kon ik niet zomaar gaan rijden met een oliepomp die meer opbrengt. Anderen deden dit ook, maarja, ik kom ook net pas kijken dus mijn vader zal wel gelijk hebben: ik zie vast iets over het hoofd.
Ik heb vervolgens maar een paar keer kunnen tanken voor de lol voorbij was.
Het blok ging de laatste kilometers een ontzettend kabaal maken. Ik had hem gesloopt door het gedoe met die oliepomp... :(

Blok dus maar weer uit de auto en opengedraaid. Vastbesloten om het nu voor de laatste keer goed te doen!
Afbeelding

Bij het demonteren van de krukas het probleem gevonden!
Als je goed kijkt, zie je op de 2e en 4e schaal een afdruk van het oliekanaal.
Afbeelding

Toen ik vorig jaar een foto plaatste van één krukaslager zei mijn vader al dat dit lager er te netjes uit zag voor de km-stand van het tellerhuis dat ik erbij kreeg. (188dkm)
Mijn pa dacht toen al dat de lagers weleens vervangen konden zijn.
Afbeelding

Dit verhaal lijkt nu nog aannemelijker, omdat ze er verkeerd in blijken te zitten!
Had ik nu toch maar verder gekeken en alle lagers eruit gehaald! :cry:

Achja, ik ga door!

Blok weggebracht:
- laten honen
- overmaatse lagers
- krukas laten slijpen
- drijfstangen laten boren
- nieuwe zuigers (96,5mm :D )
- nieuwe pakkingen en keerringen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Distributiehuis is er zo terug op gegaan. Het blok moest toch weer opnieuw gespoten worden.
Alles is dus in elkaar gezet, toen pas ontvet en opnieuw zwart gelakt.
Afbeelding

De kleppen heb ik zelf opnieuw ingeslepen. Heb de kleprubbers vervangen en de kanalen schoongeborsteld.
Ik wilde wel meer laten doen aan de kop, maar dat liet de portemonnee niet toe.

De motor zat in November terug in de auto en heeft me sindsdien niet één keer teleurgesteld.
Heb destijds ook een keer goed zitten knutselen met de computer. Heb het nu voor elkaar gekregen dat de motor foutcodes aangeeft en ze uit te lezen zijn.
Hiervoor heb ik het handremlampje gebruikt, deze zit volgens mij standaard niet in een junior. (bij mij zat er in elk geval niks)
Op deze manier is er onderscheid tussen het waarschuwingslampje van de oliedruk, dynamo en motorstoring.

Momenteel ben ik bezig met het strak maken van de portieren. Hoop deze winter de spatborden ook strak te krijgen.
Afbeelding

Op koude dagen krijg ik de schuur helaas niet warm gestookt. Ik kan dan ook niet altijd aan de gang met plamuur en lak.
"Gelukkig" kan ik dan binnen nog aan de gang met mijn 2e setje velgen.
Afbeelding

Nog een plaatje van het laatste ritje voordat ie de schuur in moest:
Afbeelding


Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kadett C Junior Update!

Bericht door erny70 »

Jij bent heel goed bezig, je weet waar je het over hebt, en pakt het grondig aan, dus ga vooral zo door !
En je hebt bij mij natuurlijk een streepje voor omdat het om een sedannetje gaat, de motor is geen (opgevoerde) 1200, maar dat zie ik door de vingers :D
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kadett C Junior Vakantieklus UPDATE 17-8

Bericht door erny70 »

kadettnico schreef:
Vanwege schoolopdrachten als hieronder heb ik een lange poos weinig tijd gehad:
Afbeelding
Afbeelding
Met welke opleiding ben/was je bezig, gezien deze 3D tekening en freeswerkje ?
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Update!

Bericht door kadettnico »

Haa Erny! Bedankt!

Ik doe momenteel een hbo werktuigbouwkunde.
Dit freeswerkje was een kleine opdracht voor productietechniek, we mochten toen een modelletje maken voor de 3d printer.
Ik zal eens kijken of ik nog afbeeldingen heb van de andere projecten van school. Misschien dat dat ook wel ibteressant is?

Ergens vind ik wat jij nu gaat doen met die 1200 nog veel mooier! Je maakt gewoon je eigen motorblok! :lol:
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kadett C Junior Update!

Bericht door erny70 »

kadettnico schreef:Haa Erny! Bedankt!

Ik doe momenteel een hbo werktuigbouwkunde.
Dit freeswerkje was een kleine opdracht voor productietechniek, we mochten toen een modelletje maken voor de 3d printer.
Ik zal eens kijken of ik nog afbeeldingen heb van de andere projecten van school. Misschien dat dat ook wel ibteressant is?

Ergens vind ik wat jij nu gaat doen met die 1200 nog veel mooier! Je maakt gewoon je eigen motorblok! :lol:
Tsja, ik had toendertijd genoeg geleerd (vond ik) en ging aan het werk (nu dus al weer een hele tijd als CNC frezer), maar had achteraf liever doorgeleerd voor w.t.b.
Maar dat compenseer ik nu door zelf aan het engineeren te slaan, en dat is ook super leuk om te doen idd.
kadettnico
C geïnteresseerd
Berichten: 68
Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
Locatie: Kerkdriel

Re: Kadett C Junior Update!

Bericht door kadettnico »

Hahaha, dat is best herkenbaar!
Zoveel dingen leuker dan leren..

Maar ik heb mezelf wel overtuigd. Ik loop stage en dat bevalt me ontzettend goed. Nog maar een jaartje ertegenaan en dan ben ik er vanaf!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten